Sunday, February 3, 2013

Minggu 1: Apa Harapan Saya?


Tahun ini mungkin menjadi semester terakhir saya di NUS. Apa yang saya berharap, adalah untuk lulus dengan tidak menyesal dan mencari pekerjaan yang baik.Apa yang boleh saya lakukan dengan Ijazah Sarjana Muda Sastera?

Apabila diajukan soalan seperti ini, kebanyakan remaja pasti akan memilih bidang-bidang profesional  seperti doktor, peguam, akauntan, atau jurutera sebagai jawapan. Sesetengah yang lain memilih pekerjaan berpakaian seragam, seperti polis, tentera dan ahli bomba sebagai kerja impian. Kajian psikologi menunjukkan bahawa kecenderungan individu terhadap sesuatu bidang kerap dipengaruhi oleh persekitaran keluarga dan pembesarannya.

Saya ingin mencari pekerjaan yang sesuai dengan saya, dan membolehkan untuk keseimbangan kerja-kehidupan.

Pertama, saya mahu mendapatkan wang yang cukup untuk menyokong apa yang saya suka lakukan. Saya tidak peduli tentang menjadi kaya, memiliki kereta mewah atau mempunyai rumah yang lebih besar. Saya hanya mahu menyokong apa yang membuatkan saya menikmati kehidupan dan senyuman.

Kedua, saya mahu meluangkan lebih masa kepada keluarga saya.

Ketiga, saya mahu melancong keluar negera kerana boleh memberi saya peluang untuk belajar tentang budaya dan masyarakat yang berbeza. Ke melancong boleh menambah pengetahuan saya. Jika ada peluang, saya mahu melawat negera eksotik serperti Afrika. 


Sebelum melakukan sesuatu kita sering kali mempunyai ketakutan dan kecemasan yang berlebihan. Membiarkan orang lain mengintimidasi kita. Sering kali kita membiarkan orang lain mengintimidasi kita dengan kata-kata yang menurunkan semangat dan mengacaukan focus kita bahkan mencuri Impian kita. Kita mempunyai sifat malas. Salah satu kebiasaan kita dan penyakit lama yaitu suka menunda-nunda pekerjaan dan rencana tindakan yang sudah ditetapkan.

Jika kita mahu berhasil mewujudkan semua cita-cita dan impian kita, kita harus bermula segera! Ikuti kata hati anda, menjauhkan dari orang-orang negatif dan pesimis disekeliling anda!

Saya telah mula dan saya berharap mencapai impian saya berjaya!









No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.