Sunday, February 3, 2013

Minggu 2: Kawan-Kawan Saya/ Fakulti Saya





Joanne adalah sahabat karib saya. Saya mengenali dia sejak kami belajar di dalam darjah 1. Sekarang dia sudah berumur 21 tahun dan tinggal di Simei. Dia merupakan anak kedua daripada tiga adik-beradik. Dia ada dua orang abang.

Kami bedua belajar di sekolah yang sama sejak darjah 1, dan kami berdua berada di NUS Fakulti Sastera dan Sains Sosial sekarang. Saya belajar Sosiologi dan dia belajar Ekonomi. Kami berkongsi nota kami dan belajar dari satu sama lain. Apabila kita mempunyai masa lapang, kami akan bertemu untuk makan tengahari di kantin seni. Jus kegemaran kami adalah alpukat dari gerai jus buah-buahan.

Saya suka Joanne kerana dia seorang yang baik dan rajin. Dia selalu membantu saya sekiranya saya tidak memahami pelajaran yang telah cikgu ajar di sekolah. Sekiranya dia tidak memahami pelajaran yang telah diajarkan, saya akan membantu dia. Beliau juga sangat baik, dan sukarelawan secara berkala di pusat belia yang berdekatan. Beliau merancang perjalanan di luar negara untuk membantu golongan miskin, dan menyumbang masa luangnya untuk mengajar orang miskin Bahasa Inggeris dan membantu mengecat rumahnya. 

Bedua pun suka pergi membeli-belah bersama-sama pada hari masa lapang kami. Kita mempunyai cita rasa yang agak-agak sama. Sebagai contoh, kami berdua suka pakaian bunga serta minum teh panas hijau untuk menjaga sihat. Kadang-kadang, kita akan gosip mengenai lelaki di sekolah dan berkongsi jenaka kecil kami.

Hobi Joanne adalah bermain badminton. Pada setiap waktu petang, dia bermain badminton bersama-sama bapa dan adik-beradiknya di kawasan lapang berdekatan rumahnya. Dia juga selalu menjemput saya untuk bermain bersamanya. Sekiranya ada masa lapang, saya dan Joanne juga sering menonton rancangan televisyen bersama-sama.

Joanne sangat hormat terhadap ibu bapanya, dan melayan mereka dengan baik. Dia juga suka menolong ayah dan ibunya di rumah. Dia selalu membantu orang tuanya membersihkan rumah seperti membuang Sampah dan menyapu lantai. Kadang-kadang, apabila saya mahu pergi ke rumahnya untuk mengulangkaji kerja rumah, dia akan menyediakan rumah terlebih dahulu, memastikan rumah bersih dan kemas untuk belajar.

Beliau merupakan inspirasi kepada saya dalam banyak cara serta model peranan dari segi ketakwaan kajian menolong kepada anak-beranak.

Itulah cerita ringkas mengenai sahabat karib saya. Saya berharap persahabatan saya dengan Joanne akan kekal selama-lamanya. Impian kami adalah untuk berkahwin bersama pada hari yang sama dan kekal gembira sebagai kawan terbaik selama-lamanya!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.